Jom Bace !


Kasih Abadi Sentuhan Nurani

Wednesday, January 26, 2011

Tarbiyah Dzatiyah


Bismillahirahmanirahim..
Dengan nama-Mu Ya Allah catatanku tercatat ..

sedikit perkongsian berkenaan Tarbiyah Dzatiyah ...

Tarbiyah Dzatiyah adlah satu proses didikan yang dilakukan oleh diri kita sendiri dalam rangka untuk menjaga hari kita seperti qiamulail , tilawah , zikrulmaut , istigfar dan sebagainya...cthnya : Rasul kita dalam sehari beristigfar tidak kurang dari 70 kali secara konsisten ..itu merupakan Tarbiyah Dztiyah rasul..cuma persoalannya kenapa kita tidak istiqamah dengan tarbiyah dzatiyah ??

kemungkinan besar hati kita banyak terkesan dan terdedah dengan hiburan,lagha,gelak tawa yang berlebihan ..sebab itu susah hendak istiqamah dengan tarbiyah dzatiyah ini..

Apakah kepentingan Tarbiyah Dzatiyah ??
kita mesti ada 2 perasaan. 1 ) rasa cemas kerana takut hati kita dilalaikan. ye ! kalau dah lama tinggal suasana tarbawi.maka hati ini mudah tergelincir ke jalan mungkar . 2) berharap.kita kena sentiasa berharap supaya kita sentiasa dibimbing oleh Allah..

- Kalau kredit kita habis , kita dah tidak dapat berhubung dengan orang lain.lama kelamaan hubungan kita dengan manusia menjadi renggang dan kemungkinan akan terputus..begitu juga dengan tarbiyah Dzatiyah.Tarbiyah Dzatiyah boleh kita umpamakan seperti kredit.jika tarbiyah Dzatiyah kita tidak kuat maka hubungan kita dengan Allah akan menjadi jauh.bila jauh kita takut tidak mendapat limpahan kasih sayang Allah .itulah kepentingan tarbiyah Dzatiyah dalam kehidupan seharian kita..

setakat ini dahulu..jika ade penambahan,dialu-alukan..tafaddhal..to be continue..

Fafirru ilallah !! wslm

~mencari cinta Ilahi93~

2 comments:

hanya mendambar cintanya.. said...

salam aliah jazakillahhukhairr atas pertolongan anti semalam.. huhuhu.. alhamdulillah ana ader confiden skit kat jwpn ana semalan.. takut gak salah.. huhuh.. aper2 pun thanksss

Aliah Abdullah Sani said...

wslm..
buat sahabatku Afiqah..
x perlu berterima kasih na..
ana pon bkn byk sgt ilmunya..x pa..
ana pon lebey kurang mcm anti gak..nway gudluck k ! moga redha Allah bersamamu