Jom Bace !


Kasih Abadi Sentuhan Nurani

Wednesday, January 26, 2011

Pengalaman pertamaku bergelar cikgu !

Muhd Ariq Fatihi ( murid yg pintar ).pgi2 mst makan honey star !

Luqman Hakim bin muhd Fauzi ! 4 tahun

Kenangan terakhir bersama Syafiq !

Khusyuk menyiapkan kerja

Yang berbaju kuning ( MUHD HAIKAL )

Come on Aswad ( 4 tahun )..lari2 !

izyan dan wan main bersama pelajar perempuan

Riadah bersama boys

Mohd syiham dan luqman menunggu kedatangan ayah mereka

Muhd Amar Zulkarnain ( pernah ckp kpdku nk jadi anak yg soleh ! Alhamdulillah )

Anak2 perempuan


Pagi2 menguji IQ !

Huzaifah Al-Eman bin Jailani ( lucu dgn perngainya serta celotehnya )

Iman Haziq


Permainan mereka setiap pagi


Bismillahirahmanirahim..dengan nama-Mu Ya Allah , catatanku tercatat..
Apa yg kita perlu buat dlm masa yg terlalu panjang ni?? Smntara menunggu result spm keluar dan tiba masanya untuk mlangkah ke dunia baru..dengar2 kali nie msuk ke IPTA lebih lewat berbanding tahun2 lepas..yang ana dengar2 masuk bulan 9..tempoh masa yang begitu panjang sekali..adakah kite menghabiskan masa yang begitu panjang sekali dgn hanya goyang kaki,menambahkan lemak di dalam badan n hanya menghabiskan masa dengan bersiar2?? Dari awal ana dah cakap dengan Ibu ana, masa yang panjang ni ana nak habiskan masa ana dengan menaburkan jasa dan bakti dekat sekolah2 yang bakal melahirkan mujahid2 islam..alhamdulillah, ade 2 tawaran kerja untuk ana , x disangka2..1 ) kerja di hadhanah ibn kathir ( jadi babysetter ) ..2 ) guru tadika,Raudah Ibn Kathir (4-6 tahun )..mulanya ana memilih menjadi guru tadika tetapi bila difikir2 balik, ana x reti nak mengajar..
KEM JDK SEDANG BERJALAN ………………………………………. ( 3 minggu )
Balik2 dari kem, ibu ana ckp kerja di hadhanah dah penuh dan makcik Sarton dah tanya bila ana nk masuk kerja di Tadika..hati nie berdebar2..sampai rumah dari kem pada 17/1 (pagi )..ana mengelamun seketika didalam kereta bila ibu ana berkata “ iya, esok kerja dekat Raudah ye.Makcik Sarton dah tanya pasal iya da “..Ya Allah..berdebarnya hati nie..sedang berehat di rumah, Handphone berdering dengan lagu ALBI NADAK..mesej dari Wan Nadhirah rupenya..msj yg berbunyi “ Aliah, mai la mengaja dkt taski nie.”..mcm mane nie? Tp nak buat macam mana, ana kene juga kerja dekat sana..
Hari pertama di sana,
7.30 kakiku mlgkah masuk ke dalam Raudah Ibn Kathir, Masyaallah..muka2 suci dan muka2 yang penuh dengan harapan yg ana Nampak dr muka2 anak2 kecil. Itu..sedang mereka khusyuk bermain, salah seorg daripada mereka datang meluru kepadaku sambil menghulurkan tangannya kepadaku untuk bersalam dengan muka yang teramat gembira ( nur Aliya Maisarah )..perasaan berdebar hilang secara tiba2..Masyaallah, tenangnya jiwaku melihat anak2 kecil ini..begitu ramah anak2 kecil ini..bila dia tahu nama dia sama denganku, dia tersenyum dan berkata “ cikgu nama cikgu sedap la “ ..kemudiannya dia menjerit smbil berkata “ kawan2 ni cikgu baru kita , Cikgu Aliah “..semua dating meluru kpdku sambil menghulurkan tangan mereka..Alangkah indahnya ketika itu..
8.30 a.m
Mereka sudah di beri arahan utk “ Keep All the Toys “..smuanya x membantah malahan simpan dengan tangkas sekali..kmudian mereka telah diasingkan..4&5 tahun didalam dan 6 tahun diluar..sesi di dalam ialah mengaji surah pilihan dan diluar pula ade sesi bercerita tentang sirah2 .Mulanya agak kekok.cikgu2 dekat sana pun nampaknya garang,ana sendiri takut tengok..selepas itu ana diberi arahan untuk masuk mengajar kelas2 6 tahun untuk matapelajaran bm dan jawi..ana membantu mkcik sarton..tetapi makcik hanya mengajar mereka2 membaca buku cahayaku diluar dan didalam kelas siapa lagi nak conduct budak2 tu kalau bukan ana..mulanya agak sukar untuk mengawal mereka..masyaallah..pening kepala dibuatnya..lari sana sini, panjat sana sini..ana marah macam mana pun mereka still x dengar..pening kepala dibuatnya..almaklum la ana x ade adik kecil..hari berganti hari..dan ana sudah mula berjinak2 untuk menunjukkan bakat cikgu GARANG didalam kelas..sambil memegang rotan..mereka semua makin senang hendak dikawal..alhamdulillah makin mudah kerja ana..
1 kejadian yang hendak ana kongsikan..
Hari jumaat 21/1 :
Satu kejadian pergaduhan budak2 kecil antara muhd Syafiq dan iman..ana cuba meleraikannya.alhamdulillah hati anak2 kecil begitu lembut sekali..apabila disuruh untuk berbaik dan bersalam ( sambil2 berkata “ anak soleh x ade gaduh2, makayah x suka,cikgu x suka,Allah lagi x suka..x baik ni gaduh2..dekat sekolah semua kne kawan)..mereka terus bersalaman dan senyum..yang paling ana teruju bilamana salah seorg dalam kelas 2 ( ARIQ FATIHI ) datang kepadaku sambil memanggil Syafiq..ana mulanya agak pelik..biasanya mereka mesti mengadu2 ..tp rupenya salah tekaan ana..ana seakan sedang di ceramh oleh seorg mujahid kecil..kata Ariq “ cikgu,syafiq buat iman tadi mesti sebab syaitan hasut dia,syaitan suruh dia buat macam 2..x baikkan cikgu? “ termangu ana bila anak kecil berkata begitu..kemudian Ariq berkata kpd syafiqsyafiq,hari nie hari last asyraf dekat sini..syafiq x boleh buat nakal..nanti cikgu marah..syafiq nak taw x, tadi syafiq buat macam 2 syaitan yang hasut syafiq taw.syaitan sengaja buat mcm 2.syaitan kan jahat..lain kali syafiq kne tahan taw! Jangan ikut cakap syaitan, x soleh ! “..petah sungguh anak kecil itu berkata2..sememengnya hari tu adalah hari last bg syafiq kerana dia ingin pindah ke tadika baru..moga2 kelak dia akan menjadi pemimpin islam.
Hari berganti hari..ana makin lama suda mula menyesuaikan diri di tadika.7.30-1.30 bersama merka..sblm balik ana akan memandikan anak2 kecil itu..gembira,riang apabila tiba waktu mandi..begitulah anak kecil..suka bermain air!
Satu lagi kisah ana mahu kongsikan ,
26/1 ( rabu ) – riadah
Seorang anak2 kecil 5 tahun ( muhd haikal ) datang kepadaku dan duduk di sebelahku..sambil memegang sarung tangan yang melekat di tanganku..dia memandangku dengan muka yang penuh persoalan didalam kepalanya..lalu dia berkata “ cikgu, knp cikgu pakai nie,ekal tengok cikgu lain x pakai pun? “..ana senyum kpdnya.semestinya kanak2 kecil tidak memahami bila ana cakap tentang menutup aurat untuk perempuan..ana hanya ckap kpdnya “ haikal, cikgu pakai bnde nie sebab nk tutup tgn” ..berbelit mukanya mendengar ape yg ana ckpkan..kmudian dia bercakap “ cikgukan duduk dalam tadika dengan ekal,cikgukan x keluar,knp cikgu pakai.? “ dan akhirnya ana yg berbelit n timbul 1 persoalan dlm kpalaku..adakah dia faham tentang aurat?? Dan akhirnya ana hanya senyum dan suruh dia sambung main..jiwa seorang kanak2 sememangnya suci ..hati mereka suci dan besih seperti kain putih..
anak2 kecil merupakan jambatan guru dan ibubapa..penah+letih+gembira bekerja disini..walaupun sekarrang sakit tekak+batuk+selsema ! ana msti kuat !
selepas bekerja di tadika .. jam menunjukkan pukul 1.45..ana bersama nwa dan izyan menuju ke sek ren ibn kathir..perjuangan kami belum berakhir..jam 2 petang kami memulakan sesi mengajar bg tahun 1 ( kelas pemulihan )..walaupun mereka x pandai membaca namun mereka mmpunyai keinginan untuk menyebut apa yang dipelajari..bgitulah perjuangan bagi mujahid2 kecil !alhamdulillah ana senang mengajar mereka ! senang sekali ! tiada masalah !
cutiku kini hanya bersama mujahid2 kecil..alhamdulillah..moga3 cutiku kini tidak menjadikan ana seorng hamba Allah yang lalai..moga Allah menjaga hatiku agar terus istiqamah dengan tarbiyah islam..insyaallah..wslm
~mencari cinta Ilahi93 ~
9.20 pm.Teratak indah !

2 comments:

Bintu ZulAziz said...

Salam ukh mahbub.
Aliah! anda sdg melalui hari-hari yang indah!
hajat ana untuk mengajar ditadika sebelum spm lagi, tak kesampaian. Tapi nti tup-tup, senang je dapat. huhu.
Manfaat peluang ni sebaik-baiknya ye! tapi jgn jangan lupa juga utk terus menulis!
selamat beramal, moga ALlah redha & sayang kamu! ;)

Aliah Abdullah Sani said...

wslam ya ukht !
jzk atas komentar yang diberikan..
x pa..pasti ada hikmah disebaliknya ! jzk ats sokongn yg dberikan..insyaallah !! ana cuba truskan mnulis ! jzk ! luv u !