Jom Bace !


Kasih Abadi Sentuhan Nurani

Monday, March 21, 2011

SPM..SPM... dan SPM...

Bismillahhirohmanirohimm...

Dengan lafaz bismillah saya menulis kerana mu Ya Allah..Moga post saya dikira sebagai ibadah kepadaNya..

Post saya kali ini berkisarkan tentang result SPM yang bakal keluar beberapa hari lagi..Masyaallah ! jika saya cakap jantung ni x berdegup laju, tipu lah tu !

Kadang2 bila terfikirkan tentang result, rasa diri semakin DOWN..DOWN ..dan DOWN !! mengapa perassan itu datang kepada diriku ! SUdah beberapa kali saya cuba menenangkan diri ini, tapi sejujurnya memang sudah hendak menenangkan diri ini..ape yang saya takut ialah jika saya x dapat menghadapi ujian dari Mu Ya Allah..

1 )
Andai kata saya cemerlang dalam SPM ( aminn ) : Ujian yang paling takut untuk saya menghadapinya ialah takut diri ini dilanda perasaan Mazmumah..RIAK, TAKABBUR dan Bongkak..Nauzubillah ! Moga Allah jauhkan dari sifat2 mazmumah tersebut

2 )
Andai kata saya x dapat secemerlang yang saya hajatkan : Ujian yang paling saya takut ialah tidak dapat hendak menghadapi kegagalan tersebut..Kegagalan sekali bukan bermakna kegagalan selama-lamanye kan ! tapi hendak menghadapinya memang memerlukan masa yang begitu lama..Kekuatan dalaman perlu disemai..


Selalu saya terfikir, bagaimana saya hendak mengahadapi ujian2 tersebut, Mungkin ujian kedua tersebut pernah dihadapi oleh semua manusia termasuklah dengan diri saya time Trial SPM..apa yang kita hajat x selalu kita dapat..Nak mengahadapi kegagalan ketika itu teramat2 lah sukar..Rasa kerdil dengan kawan2 yang peroleh kejayaan..


Disini saya ade sedikit perkongsian kepada anda semua satu kisah dimana kejadian yang berlaku tersebut teramat2 lah serupa dengan kejadian saya time trial..saya dah edit sedikit..http://www.facebook.com/note.php?note_id=201752423173724&comments
Mungkin ianya akan menjadi satu iktibar buat diri kita bersama...

Selalu saya terfikir,

mungkin masa hari result dikeluarkan, saya nak OFF phne saya..saya x nak semua tanya tentang result saya..x kira siapa2 pon n mungkin FB jugak saya akan offline.kerana apa?? kerana saya x mahu semua tanya saya tentang result..

Di sini saya nak berterima kasih, jazakillah kepada sahabat @ adik saya

* AFAF ATIQAH * ..

beliau banyak memberikan semangat, dorongan ketika diri ini lemah ..
teringat saya dengan mesej yang dihantar kepada saya :

" Hadirku untuk menjadi ukhti pemberi ingatan , bukan utk melalaikanmu . adanya diriku sebagai penghmbus semangat jihadmu bukan pengoyah imanmu . namun andai kau rasa diriku ibarat embun . muncul kala dinihari hilang kala terbitnya matahari , maka ingatlah aku masih di sini, sntiasa berdoa kau terpelihara sepanjang hari sebagai MUJAHIDAH sejati . K.aliah , U r my bez n special fren n sis ever . i'll never 4get U . tade sape yang bole ganti k.alia utk sy.. k.alia ingat taw walau d mana2 saya berada .. sy akan sntiasa ingat n doakan k.alia . sy sntiasa d sini utk k.alia .uhibbuki fillah abadan abada "

mesej ini yang berjaya mengugurkan permata @ mutiara daripada kelopak mata ini..
Afaf , namanya indah seperti akhlaknya juga . Dialah satu2 sahabat yang rapat dengan saya ktika dia berusia 13 tahun dan saya berusia 14 tahun. sampailah hari ini ukhuwwah antara kami tetap erat..Jazakillah Afaf kern sudi berkongsi segala suka dan duka bersama.saya begitu menghargainya . U r my bez fren n sis ever !!

dan ingin juga saya berterima kasih kepada sahabat dunia akhirat saya

* AISYAH NAZRI *

Kerana beliau juga menjadi penghibur ketika diri ini dilanda kerisauan dan kegelisahan !
Aisyah , namanya indah begitu juga dengan peribadinya yang mulia..ketika usia kita menjangkau 17tahun..saat itu manis buat kita, kita bagaikan sahabat yang rapat n kemana2 sahaja kita pergi pasti bersama ..tapi ianya hanya berlaku sampai pertengahan tahun sahaja..saya tidak tahu mengapa perkara ini menjadi begini..mungkin ianya salah saya sendiri . saya bukanlah sahabat yang terbaik buat dirimu..banyak perkara yang terpendam dalam lubuk hati ini mengenai persahabatan kita .tapi saya x tahu kenapa susah untuk diluahkan..

pabila teringat tentang dirimu, saya sering kali teringat saat2 kau memeluk diriku ini..ucapan dr mulut manis mu begitu sukar untuk saya melupakan sehingga saat ini

" Aliah ! ana sayang awak ! ana sedar yang dulu kita rapat,tapi hubungan kita dah x macam dulu lagi..kita dah x rapat macam dulu.tapi walaubagaiman pun, ana sayangkan awak Aliah "

saya jugak menyayangi dirimu aisyah ..ketika kamu mengucapkan begitu, saya x tahu nak cakap apa..kelu lidah ini..maafkan kesalahan sahabatmu ini Aisyah, saya tahu, saya lah penyebab hubungan ini renggang..walaupun kita dah x macam dahulu, kenangan kita bersama memang saya x dapat lupakan..awak lah sahabat terbaik !! Moga kita ketemu kembali Aisyah ,jika tidak didunia insyaallah di akhirat kelak. dan jazakillah kerana sudi menguatkan diriku ni tika diri ini futur..

dan jazakillah jugak buat sahabat2 lain, Nazurah, syazwani,fatin dan lain2..Kamu semua sudi memberikan kata2 semangat saat diri ini resah ( SPM ).. saya menghargainya

Buat Ibu dan Ayah :
Syukran kerana sudi menguatkan diri ini n sering memberikan semangat kepada anakmu ini...insyaallah iya akan cuba berikana yang terbaik kepada ibu n ayah..Maaf andai diri ini sering melakukan sesuatu yang membuatkan hati kamu tersinggung..anakmu ini mohon ampun dan maaf..iya sayang ibu n ayah !!! begitu jugak dengan abang , akak, ajim n ecah..moga keluarga kita diberkati Ilahi ..

Surah Al-Baqarah : 286

" Allah tidak akan membebankan seseorang itu melainkan sesuai dengan kemampuannya .Dia mendapat pahala ( dari kebajikan ) yang diusahakan dan dia mendapat dosa ( dari kejahatan ) yang dikerjakan . Ya Tuhan Kami Janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami salah .Ya Tuhan Kami janganlah Engaku bebankan kami bebanan yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang2 sebelum kami.Ya Tuhan kami janganlah Engkau bebankan kepada kami apa yang tidak sanggup kami menanggungnya.Maafkanlah kami,ampunilah kami dan rahmatilah kami ,Engkaulah penolong kami maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."

Masyaallah begitu besar nikmat yang telah Engkau berikan kepada diriku ini..

Nabi sal llahu alaihi wassalam bersabda : aku kagum dengan seorang mukmin , kerana seorang mukmin apabila ditimpa kesusahan atau ujian , dia SABAR .apabila dia menerima kebaikan atau keuntungan, dia BERSYUKKUR . kedua2nya baik untuknya ..
lebih kurang begitulah maksud hadithnya..

Perbanyakkan ingat Allah, sabar n taubat atas segala yang dilakukan serta membaiki diri agar wujudnya sifat SABAR dalam diri..Ini bukan setakat menempuhi SPm tetapi ianaya juga untuk cabaran2 yang bakal mendatang dihari2 kelak..

Insyaallah saya akan cuba terima n redha dengan segala yang telah ditentukan oleh Allah..insyaallah saya yakin yang Allah dah susun yang terbaik untuk diri saya dan juga sahabat2 saya..mohon maaf kepada semua andai ada kesalahan ataupun kesilapan yang pernah saya lakukan..moga2 result yang bakal saya peroleh ini menjadi salah satu tarbiyah buat diri ini .. insyaalllah ..

maasssalamah..

Di sini ingin saya tujukan sajak saya buat sahabat2 seperjuangan saya yang mengenali diri ini ~

Aku rindukan hari itu
Hari dimana aku bersama mu meniti jalan2 tarbiyah
Kita sama-sama jatuh
Lalu bangkit bersama sama
Kau adalah inspirasiku
kita bersama menongkah hari2 yang penuh bermakna
Walaupun kita berjauhan
Hati kita tetap bersatu
Hati kita sentiasa diikat atas jalan yang sama
Moga ikatan ukhuwwah yang kita bina
Terus berkekalan hingga akhir hayat bersama memori yang tercipta

Mencari cinta Ilahi93~
11.37 malam
Teratak ASM ;)

3 comments:

hakuna matata said...

hati kita tetap bersatu liah.
kan ukhuwah kita terikat krn aqidah, i.Allah, ia xkn prnah ptus selg kita brusaha mnjganya!

mg kita smua redha dgn kputusn.

tabah+sabar+syukur->bukti redha *aku hamba beriman! insyaAllah..

dlm doa tu, jgn lpe selitkan nama2 yg lain, rabbuna yusahhil!

amirah syahida said...

sungguh tersentuh la bace blog ko,ukhuwwah itu indah..semoga persahabatan diberkati ALLAH,

Aliah Abdullah Sani said...

2 bintu ZulAziz :
insyaallah ..begitu bahagia nikmat berukhuwwah kerana Allah !
Mabruk Atas keputusan ye ukh !! Moga Allah permudahkan kita semua

2 Amirah Syahidah :
jzk ye !! inilah nimat berukhwaah kerana Allah..Aku sayang ko !!! ;)