Jom Bace !


Kasih Abadi Sentuhan Nurani

Friday, July 15, 2011

Di bumi ini saya berpijak~




( terbaikk )

(usuluddin sesi 2011 )

( uniSZA kuala terengganu )
salam ..
sekian lama jari ini tidak menekan keyboard nie untuk menUPDATE blog ini ~
terlalu lama..sudah bersarang blog ini.maaf ye Blog ~

Alhamdulillah .. alhamdulillah .. alhamdulillahh..
semestinya ramai sudah tahu dan ada juga yang tidak mengetahui..
di tempat mana saya menyambung study saya..
tempat yang saya idamkan ialah UNIVERSITY OF YARMOUK,JORDAN ,,
tapi Allah lebiih tahu dimana tempat yg lebih baik saya patut berada.

semestinyaa di UNIVERSITI SULTAN ZAINAL ABIDIN, kuala terenganu..
dulunya digelar sebagai KUSZA , UDM ..dan akhirnyaa UniSZA !
alhamdulillah begitu cantik susunan Allah.
saya menyambung pengajian saya di sini , kos??
alhmdulillah, pengajian islam Usuluddin..walaupun ianya hanyalah pilihan ke-7 saya ketika mengisi borang upu ! saya redha dan bersyukur ..BAHAGIA~

Mengapa ??
kerana saya dipertemukan dengan semestinya murabbi baru, sahabat2 baru , senior2 baru, suasana baru dan semuanya yang baru !
itulah kita sbgai manusia ! perlu mencuba dan mencuba selagi mampu,,
Alhmdulillah saya dipertemukan dengan berbagai2 character sahabat2.. bermacam2 jenis muka,perangai ! saya bahagia dapat bersahabat dengan mereka, dan juga bahagia bila dipilih untuk mengambil kos usuluddin..

Mengapa??
kerana senior2 kami yg Take Care dan sporting dengan kami ! mereka terlalu baik !! nasihat2 mereka sentiasa menjadi peringatan buat diri kami ! berada dalam kelas seperti di SMIK.. kami cuba menjaga ikhtilat antara kami..jika kos lain, kedudukan antara muslimin n muslimat sebelah menyebelah ! tapi kami cuba elak seperti muslimin d hadapan , muslimat di belakang ! Syarak di hadapan , Allah is the number one ! walaupun mulanya kami disindir ole beberapa pelajar kos lain ! tp x semudah itu nilai2 islam senang di permainkan !!

Semestinya saya suka dengan sahabat2 kos usuluddin? mengapa agaknya saya x dapat katakan.. ;) .. mereka seperti sahabat2 saya di SMIK walaupun x banyak persamaan tp ada juga persamaannya.. selalu memberi peringatan saat diri ini alpa, sering ajak saya ke surau, sering ajak study bersama dan juga sering mengajak ke majlis2 ilmu !! bahagia dapat bertemu dengan anda semua !!

Dari segi pembelajaran ?semestinya saya TERKEJUT ! terlalu pack..adakalanya saya jadi tension, tapi diri ini sedang cuba sesuaikan diri dengan keaadan di alam universiti, dan yang paling saya gemar masa class ust Alaudiin " لا تتكلم لغة ملايوية. تتكلم لغة عربية فقط" ! terbaikk la.. walaupun mulanya gementar, tp bila difikirkan balik saya jadi suka pula berkata2 dalam bahasa arab nie.. ust tegas suapaya kita biasa cakap arab nanti. dan selainnya :)

harapnya tiada antara kita semua yang menukar kos time sem 2, kita bangkitkan kembali zaman kegemilangan ketika zaman KUSZA dahulu kala.. kalian pasti dapat melakukannya !
"keyakinan pd Allah adlh ibrt air kdamaian yg x pnh kering mnjdikn seorg muslim ttp tegar d saat org lain bguguran & tenang dsaat org lain ketakutn .biar rebah jgn berubah,biar terbuang jgn terbuang,ujian adlh trbiah dr Allah,smkin dkt bahtera kt kpdNYA,smkin hebt taufan melanda.semalam adalah kenangan,hari ini adalah peluang,esok adalah harpaan..faiza'azamta fatawakkal'alAllah .." :)

insyaallah adda masa saya bercerita tentang lebih mendalam lagi tentang kebahagiaan saya di uniSZA..perlukan msa utk memikirkan idea.;)malam yang tenang, n lagi tenang jika mata ini tidur..wasalam..
~mencari cinta ilahi93~
3.00am ( bilik khawarizmi)
uniSZA terengganu

5 comments:

Zahrah De Tigris said...

MasyaAllah..seronok bla sedikit sebyk dpt mengenali ko Lia.. :) Aq ni un slalu overdose..moh le kite sme menegur dgn berhikmah deh..

Aliah Abdullah Sani said...

husna right?? insyaallah !! kite cuba bina ukhuwwah yg erat kerana Allah antara kita semua nie oke !! sayang korunk la !!!

ummu uswah said...

Allah tu selalunya tidak memberi apa yang kita nak tapi APA YANG KITA PERLU DAN YANG TERBAIK UTK KITA.

TERUSKAN PERJUANGAN...

Mohd. Fairul said...

Memang kos usuluddin dr dulu macam tu.. Usuluddin Dip. 98-2001

Aliah Abdullah Sani said...

terima kasih semuaa !
:D